maandag 10 maart 2014

Zigzag



Ondertussen schiet ik al aardig op met het dekentje en heb ik meer dan 80 centimeter gehaakt. Het is meer van hetzelfde, want de meeste motieven laat ik terugkomen. Het zigzagmotief à la Miriam zal ik hier beschrijven. Aanvankelijk haakte ik het per ongeluk zo, maar nu vind ik het beter dan de beschreven steken die ik kon vinden. Smaken verschillen overigens, dat ben ik me bewust.

Haak in de heengaande naald eerst een toer halve stokjes. In de teruggaande toer herhaal je vervolgens de volgende acht steken: 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 3 dubbele stokjes, 1 stokje, 1 half stokje. Het hoeft niet precies uit te komen, dan maak je gewoon de laatste berg niet helemaal af. Wissel nu van kleur en haak in de heengaande toer 2 steken samen met een vaste (om te beginnen), * 2 gewone vasten, 3 vasten in 1 steek, 2 vasten, 3 steken samen met 1 vaste (dat zijn dus vier lussen)* en herhaal het gedeelte tussen de **. Doe dit vervolgens in de teruggaande toer nog een keer.

Wissel weer naar de eerste kleur en haak in de heengaande toer precies contra aan de tweede toer. Dus 1 vaste boven het middelste dubbele stokje, dan 1 half stokje, 1 stokje, 3 dubbele stokjes, 1 stokje, 1 half stokje enzovoorts. Als je naar de foto kijkt, dan wordt het vanzelf duidelijk. Je kunt weer afsluiten met een toer halve stokjes, maar dat heb ik hier geloof ik niet gedaan.

1 opmerking:

Hobbyrita zei

mooi dat zigzagmotiefje ertussen!
Grtjes, rita.