donderdag 7 november 2013

[OT] De hortus in Leiden



De Hortus botanicus van Leiden is de oudste van het land en misschien ook wel de bekendste. Vooral vanwege de reuze waterlelie Victoria amazonica, die steeds als hij bloeit de pers weet te halen. Ik heb er met plezier rondgekeken, vooral ook naar de herfstpaddenstoelen die hier en daar opdoken. De vochtige varentuin is daarvoor de beste plek.



Hieronder staat de enige paddenstoel waarvan ik de naam weet, omdat er een bordje bij stond. Het is de gekraagde aardster, een paddenstoel die vrij algemeen is. Hij valt echter niet zo op, vandaar dat ik hem misschien nog nooit had gezien.



Als je paddenstoelen wilt zien, dan moet je wel goed zoeken. Eigenlijk loop je dan steeds naar de grond te kijken, maar dan vind je er nu ook een aantal.



Door de Hortus kom je -voor mij onverwacht- bij het bezoekerscentrum van de Sterrenwacht.



Binnen heb ik geen foto's gemaakt, maar buiten wel.



Het is een groot gebouw, maar het bezoekerscentrum ben je tamelijk snel doorheen. Dat geeft niks, want in de kassen en tuinen is genoeg te zien ook in het najaar.



Een Chinese roos bijvoorbeeld, die ik trouwens in precies dezelfde kleuren als bloeiende kamerplant heb gehad.



Op turfblokken bloeide in de tropische kas, deze roze bloem.



Via een soort brug kon je de planten ook van boven bekijken. Wel mooi, want er zijn erg grote bij, die vooral de lucht ingaan.



Van boven ziet zo'n struik of boom er net weer anders uit. Eigenlijk kun je 'm dan pas goed bekijken.



Kijk maar eens bij de foto hieronder naar de mensen beneden, linksboven in de hoek van de foto. Dan zie je pas welke schaal deze foto's hebben.



Ook op grote schaal was de reuzenaronskelk.



Buiten stond de Japanse hortensia.



Tot slot nog een paar bloemen waarvan ik de naam niet weet.



Het was zeker de moeite waard, ook in de herfst.



1 opmerking:

Jane zei

What a gorgeous place to visit. I love autumn