zaterdag 30 januari 2010

Pekingeend


Het is lang geleden dat ik iets aan Take A Stitch on Tuesday heb gedaan en eigenlijk ben ik niet echt van plan om er weer mee verder te gaan. Maar een berichtje op de blog van Annet inspireerde me om in ieder geval de "Pekinese stitch" uit te gaan proberen.

Op internet zijn er instructies voor deze steek te vinden en ook mijn boek Chinese embroidery bevat een duidelijke uitleg. Genoeg om aan de slag te gaan met een eenvoudig patroon van een eendje.

De "Pekinese stitch" vind ik zeker bruikbaar voor contourlijnen, al had ik beter eerst goed in mijn boek kunnen kijken voor ik aan de slag ging. In het boek staat namelijk dat je redelijk stevige stof moet gebruiken voor dit soort borduurwerk en ik heb juist geborduurd op mooi dun linnen. Het trekt dus een klein beetje bij de vleugel. Over de ogen gemaakt met de Peking knoop ben ik niet zo tevreden. Ze zijn niet rond genoeg en te massief zwart.

1 opmerking:

Annet zei

Leuk eendje! Ik had er zelf nog niet aan gedacht om deze steek als contourlijn te gebruiken. Misschien moet ik toch eens wat vaker in mijn borduurboeken kijken! Ik heb het Chinese borduurboek er maar weer eens bijgepakt, daar stonden inderdaad mooie voorbeelden in.