zaterdag 19 december 2009

Voortborduren


Op mijn eerste vakantiedag heb ik een bezoekje gebracht aan de tentoonstelling Voortborduren in het Breda's Museum. Tot en met 3 januari kun je deze expositie nog bekijken. Ik vond het zeker de moeite waard.

Prachtige "Souvenir de ma jeunesse"-lappen liggen helemaal uitgerold in speciaal op maat gemaakte vitrines. Verder is er borduurwerk uit Oost-Europa, Turkije, Marokko, Indonesië en China te zien.



Ook is er aan schoolkinderen en Bredase vrouwen gevraagd om iets te borduren voor de tentoonstelling. Dit heeft geresulteerd in vele honderden werkstukjes, waarvan ik er hier een paar laat zien. Van de Russische Svetlana bijvoorbeeld, die een paar typisch Russische motieven heeft gebruikt.



Svetlana heeft voornamelijk kruissteken gebruikt in combinatie met een enkel stiksteekje. Een meer gemengde techniek is gebruikt om de tekst "nu hier orchideëen bloeien, denk ik heel de tijd aan jou" te illustreren.

1 opmerking:

Jane zei

What beautiful examples of embroidery